Tes​tyEdytuj

Mechanika Bloodborne oparta jest na testach kościami wielościennymi. Gracz chcąc wykonać rzut musi ustalić Atrybut - i przypisaną do niego kość - który będzie chciał testować by sprawdzić czy zamierzone działanie zakończy się sukcesem czy też porażką. Wybór Atrybutu zależy od charakteru zadania oraz tego w jaki sposób gracz chce je wykonać. Jeśli posiada adekwatną umiejętność może dodać przypisaną do niej kość do tego rzutu. Sumę wszystkich rzucanych kości nazywany Pulą – określa on jakimi kośćmi gracz rzuca oraz sumę ew. modyfikatorów.

Przykład: Jurek chce podważyć wieko skrzyni tak by ją otworzyć. Ewidentnie oznacza to, że testować będzie Kondycję. Jego postać posiada jednak umiejętność Złodziejstwo – wie gdzie i pod jakim kątem trzeba wbić by zrobić to szybciej i skuteczniej. Jego Siła wynosi k8 a Złodziejstwo k4. Oznacza to, że Pula tego rzutu wynosi k8/k4 – Jurek rzuca jedną kością ośmiościenną i jedną czterościenną a następnie interpretuje wynik.

Zasada jednej kościEdytuj

Wykonując testy będziesz korzystał z różnej ilości kości. Zazwyczaj będzie to 1-2 (Atrybut+Umiejętność), ale przez efekty różnych zdolności czy tymczasowych efektów ich liczba może wzrosnąć. Wyników kości nigdy nie sumuje się ze sobą - zawsze się wybiera najwyższą wartość.

Przykład: Adam aplikuje sobie Adrenalinę zwiększając na kilka tur swoją Zręczność o 2. Normalnie jego Zręczność ma wartość 4 i wykonuje testy kością k10. Na czas trwania Adrenaliny jednak jego Zręczność rośnie do wartości 6 a to oznacza, że teraz wykonuje testy rzucając k12+k4. Mimo, że kości pochodzą z tego samego źródła - atrybutu - rozpatruje się je oddzielnie.

WynikiEdytuj

To czy zamierzona akcja się udała zależy od wyniku rzutu. Test kończ się sukcesem jeśli wynik rzutu po dodaniu wszystkich modyfikatorów wynosi 4 lub więcej.

Przykład: Jurek próbując podważyć wieko skrzyni wyrzucił 3. Na miał swoje narzędzia, które dodały mu +1 do Puli osiągając ostateczny rezultat 4. Udało się, ale ledwo – gdyby nie sprawdzony sprzęt nie udałoby mu się to.

Testy PrzeciwstawneEdytuj

Kiedy gracz wykonuje działanie przeciwko konkretnej osobie wykonuje się rzut przeciwstawny. Zarówno gracz jak i NPC zbierają osobne pule, którymi rzucają. Następnie porównuje się wyniki i rozpatruje je na korzyść jednej ze stron.

Przykład: Dariusz próbuje się przekraść koło strażnika. Będzie więc on rzucał na Zręczność + Skradanie się a strażnik wykona rzut na Inteligencję + Percepcje by sprawdzić czy uda mu się zauważyć skradającą postać. Pula Dariusza to k10/k6 a Strażnika k6/k4. Dariusz osiąga wynik 8 a Strażnik 5. Dariuszowi udaje się więc przejść niezauważenie.

PrzebicieEdytuj

Czasem nie wystarczy wiedzieć tylko czy coś nam się udało, ale też jak dobrze nam się udało. Za każde pełne 4 powyżej poziomu trudności gracz otrzymuje przebicie. Każde przebicie oznacza, że akcja udała się lepiej.

W walce gracz może wydawać przebicia by aktywować specjalne cechy broni lub by zadać ranę wrogowi.

Przykład: Dawid atakując przeciwnika wyrzucił 8 na kości. Oznacza to, że osiągnął sukces i jedno przebicie. Jego broń nie posiada żadnych specjalnych cech, więc zadaje przeciwnikowi – poza obrażeniami – ranę.

Bohaterski CzynEdytuj

Kiedy gracz wyrzuci maksymalną wartość na rzucanej kości automatycznie przerzuca ją i sumuje rezultat z poprzednim wynikiem. Gracz może przerzucać rzut w ten sposób tak długo jak osiąga najwyższy wynik do kości.

Przykład: Julia testowała Empatię i wyrzuciła 8 na k8. Przerzuca więc kość i otrzymuje 4. Sumuje obie liczny otrzymując ostateczny wynik 12. Sukces i 2 przebicia.

PechEdytuj

Czasem zdarza się, że człowiek ma po prostu pecha i rzeczy, które powinny udać się bez problemu nie wychodzą. Kiedy gracz wyrzuci 1 na wszystkich rzucanych w danym teście kościach osiąga pech i rzut się nie udaje bez względu na końcowy wynik.

Przykład: Pula Marzeny wynosi k12+6. Jest to bardzo obiecujący rzut. Niestety wyrzuca 1 na kości, co oznacza pecha. Mimo, że końcowy wynik wynosi 7 akcja nie udaje jej się.

Więcej z Fandomu